fredag 27 augusti 2010

Oj vad länge sedan jag bloggade sist! Massor med jobb, flytt och pysslande i vårt nya hus har kommit emellan. Men nu har jag äntligen funnit en stund överatt dela med mig av vad som hänt här sedan vi flyttade in i slutet av juni.

Rabatten som var fylld med orangea dagliljor, en hemsk trollhassel och mängder med ogräs (se tidigare inlägg) har nu blivit fylld med fem olika sorters rosa rosor, persikoträd i mitten och lavendel, pion, malva, näva, löjtnanshjärta och aklejor runt omkring.
Utanför vår groventré har jag fått till en mysig sitthörna. Här har vi spenderat ett antal härliga grillkvällar och några koppar kaffe har druckits.
På framsidan har vi (läs min sambo) lyckats dölja soptunnan lite snyggare bakom en spalje som kommer att fyllas med murgröna.
På baksidan av skärmväggarna kommer jag till våren att plantera klätterväxter så att vi slipper se soptunnan när vi sitter i uterummet och för att ge en liten avskärmning in till trädgården. Redan nu har några pioner jag fått av farmor kommit ner i jorden där men där ska nog få plats med lite till :)

Förrförra helgen fick jag en miscantus från mina föräldrars trädgård. Vi delade den i fyra delar som förhoppningsvis kommer att ge en snygg tät bakgrund mot grannens inte alltför snygga växter och staket.
Förra helgen inhandlades tre fruktträd ett plommon (Kirke) och två äpple (Discovery och Aroma). Discovery planterades mitt i den före detta lupin"rabatten" som nu blivit en fin rabatt med lavendel, vit rosenstav och penstemon (fingerborgsblomma?. Har tänkt försöka hålla trädet i lite lagom storlek så köpte därför ett svagväxande. De andra två träden fick komma ner i gräset lite mer på gaveln av huset. Härligt med lite mer höjd och inte bara gräsmatta och förhoppningsvis kommer där även att bli lite god frukt att skörda!
Och slutligen har mina frösådda rabarberplantor äntligen kommit ner i en av pallkragarna. Inte vågade jag hoppas på att de skulle ta sig så bra när jag i våras fyndade fröpåsen för en femma!
Det var allt jag kom på såhär långt :) Fortsättning följer...och Ps. Jag stormtrivs i vårt hus och med min alldeles egna trädgård!!

3 kommentarer:

  1. Det ser så fint ut, inte alls konstigt att du stormtrivs / kram gittan

    SvaraRadera
  2. Härligt att ni hunnit så mycket redan. Jag har tänkt på dig/er, hur ni har det i huset och trädgården.

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Du får gärna skicka din adress för jag har haft "datorkrasch" sen jag fick din adress tidigare.

    Kram!

    SvaraRadera