tisdag 18 maj 2010

Då var man hemma igen efter 5 dagar i ett ganska så regnigt Florens. Men visst har solen kikat fram emellanåt också. Har hunnit med en del strosande på stan och en tur till en medeltida bergsby. Och massor med god mat och gott vin har vi ätit och druckit också!

I söndags och idag har vi haft visning av vår lägenhet så nu kan man äntligen pusta ut lite och inte vara så petig med att ha minsta lilla sak framme och vara tvungen att skrubba vask, badkar osv hela tiden. Extra skönt är det att kaffekokaren fått komma tillbaka upp ur förrådet igen :) Är ju lite kris annars på morgonen!
Tydligen har alla på visningarna berömt min balkong väldigt och nån idag hade sagt att de gärna ville ha kvar alla mina växter. Men får se vad de ger för bud...ger ju inte bort allt utan att få nåt för det :) Både aklejan, Astrid Lindgren-rosen och klematisen är på gång att slå ut sina knoppar så snart är där ännu vackrare blomning. Men redan nu njuter jag för fullt av alla vita löjtnanshjärtan och den härliga grönskan från rosen. De två skulle jag ha svårt för att klara mig utan i min nya trädgård. Men visst, e nån beredd att ge tillräckligt mycket så kan man ju köpa nytt. Har redan börjat fundera på vad jag vil ha i min trädgård...ett persikoträd, nån pion, lite lavendel, jordgubbar, plommon. En stor rabatt av dahlior och en rosenportal finns där redan men lite mer rosor och mina frösådda mörkbladiga rosa dahlior ska jag säkert också kunna klämma in...och lite till :D


Igår tog jag hem en kruka av min frösådda vita kantlobelia som jag tänker ha för att dölja de fula nederdelarna på klematis och piprankan. Tog även hem lite mer blomma för dagen. Gjorde missen att ta ut några för tidigt men såg på väderprognosen i morse att det ska bli 24 grader imorgon så hoppas att dessa inte stryker med. Annars har jag några i tryggt förvar i miniväxthuset på balkongen som stått där i ett par veckor och klarat sig bra utomhus.

2 kommentarer:

  1. Tråkigt att ni hade det regnigt i Florens, alltid lite bättre när man har sol! Som det ser ut så ska det inte regna i england de kommande fem dagarna *hoppas*

    Lycka till med lägenhetssäljandet!

    SvaraRadera
  2. Det är så kul att läsa om planerna för er egen trädgård. Visst kan amn köpa nya växer men då ska du minsann ha bra betalt tycker jag. Kram!

    SvaraRadera